: Утвердження любові до всього живого, мужності та героїзму в оповіданні Ернеста Сетона-Томпсона «Снап»

Тема: Утвердження любові до всього живого, мужності та героїзму в оповіданні  Ернеста Сетона-Томпсона   «Снап»  
Мета: вчити учнів вдумливо, виразно читати й розуміти прочитане; розвивати навички читання вголос, спостереження за текстом, уміння робити висновки на основі прочитаного, будувати власне висловлювання з опорою на текст твору; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи, здатність співпереживати, відчувати відповідальність за навколишній світ.
Обладнання: портрет письменника, презентація, малюнки  Сетона – Томпсона, Л.Бетховен      «Мелодія сліз».
Тип уроку:комбінований урок
                            Людина не буде мовчати,
якщо її хтось образить,
                               А в кого зможе знайти захист
 безмовна тварина?
Ернест Сетон-Томпсон

                                                        Безумству хоробрих співаємо ми пісню…
                                М.Горький

Хід уроку.
I. Організаційний момент уроку.  
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель. Діти, підніміть руки кого із вас є домашні улюбленці? Дякую. А скажіть, які почуття у вас викликають тварини? Чи любите ви їх? Чи можемо ми побачити, який настрій у тваринки, що вона відчуває? Давайте з вами прочитаємо епіграф нашого уроку і подумаємо,що автор хотів до нас донести цими словами? (те, що люди іноді бувають жорстокими до тварин і можуть їх образити, але ми, люди, повинні відноситися до них з любов'ю і порозумінням.).
IIІ. Повідомлення теми , мети та епіграфа уроку. (Слайд №1,2)
IV. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу

-Скажіть, з яким автором ми продовжимо сьогодні наше знайомство? (З Ернестом Сетон-Томпсоном)     (сл.. 3)
-До якої збірки ввійшло це оповідання?(«Тварини –герої»)    ( сл..4)
-Отже, прочитавши вдома оповідання, ви познайомилися із головни героєм оповідання Скажіть, а хто ж це?                  (Собака Снап)                 Слайд № 5
- Як його повне імя? (Джинжерснап)
- Що означає це ім’я? ( снап- «кусати, хапати», Джинжерснап - «хрусткий імбирний  пряник» )
- Чому його ім’я внесено в заголовок?
-Прошу вас встановити  всі події, пов’язані з появою собаки у автора.
Вправа «Складання ланцюжка послідовності подій»
Слайд № 6
Встановити послідовність подій першої частини оповідання «Снап» за ключовими словами:
1.   Неспокійна ночівля.  (4)
2.   Чудове цуценя.   (2)
3.   Примітка   «Небезпечно».  (3)
4.   Телеграма.       (1)
5.   Система лікування «залишити без сніданку». (6)
6.   Той, що не відчуває страху. (7)
7.   Повне  ім’я Джинжерснап.   (5)
-        В оповіданні багато описів собак. Давайте з’ясуємо, який зовнішній вигляд Снапа, чи має особливі прикмети?
Слайд № 7
Заповнення даних, опираючись на факти з твору:
Зріст-
Масть-
Хвіст-
Лапи-
Гарчання-
- Що це за порода?
- Слово  надається консультанту по бультер’ерах.
 Слайд №8
Бультер’єр походить від собак, якими в Англії травили биків для забави, але уряд країни   у 1835 роцізаборонив цю розвагу.  Бультер’єр – це гладіатор серед собак. Він збитий, з міцними м’язами, рухливий. Він повний вогню і зовсім безстрашний. Голова  схожа на яйце.Окрас білий і тигровий з білими плямами. Кінчик носа чорний, трохи направлений вниз. Нижня челюсть міцна. Хвіст короткий, тримається горизонтально. Лапи круглі
Бультер’єр - собака могутня, повна енергії, її не можна тримати для життя  в квартирі.Він лагідний, йому можна довіряти дітей. Але коли його зачепить інший пес, він кидається в бій і буде битися до кінця – ніколи не здасться.
Він гарний сторож: непроханого гостя в дім пустить, а назад не випустить.

-Які  склалися відносини господаря з цуценям?
- Які відносини з іншими людьми,  з собаками? Ст.141

-Де відбуваються події? Яка проблема у пастухів? Які породи собак використовують у полювання на вовків?  Ст.142
Слово - консультантам. Охарактеризуйте нам наступні породи собак: гончаки, доги, хорти, вовкодави.
Слайд №9
Гончак   — універсальний собака, який поєднує у собі якості гончака, звірової собаки і сполохувача.  
Лють до звіра, сміливість, слухняність, витривалість  гончака  дозволяють успішно використовувати його для полювання на різноманітну мисливську звірину, а за певних умов навіть на птахів. Ці собаки здатні затримати на місці кабана до підходу мисливця, який, у свою чергу, може спокійно зробити влучний постріл.

Собака гонить звіра з виразним, притаманним породі лунким голосом. Успішно полюють з  гончаком  на зайця та лисицю, де собаці відводиться роль сполохувача (загонича). Він також легко й охоче впольвує дрібну дичину, йде у воду і прочісує зарості. Гончак — відданий, кмітливий та люблячий чотирилапий товариш, невтомний та працьовитий партнер мисливця, що асистує йому під час мисливських пригод.

Слайд № 10,11
На деяких грецьких монетах, які використовувались в 36 році до нашої ери, збереглося зображення собаки, дуже схожого на сучасного  дога.  Його називають «Аполлоном собак». Дог — великий пес, який поєднує в собі благородство і силу, потужність і елегантність. Мінімальний зріст дога — 76 см . Більше цінуються собаки, зріст яких перевищує мінімальний. Вага близько 60 кг.  Дог  здатний довго на великій швидкості переслідувати звіра і у нього ще вистачає сил вступити з ним у жорстку сутичку. Не можна не відзначити, що це єдина в світі собака, здатна впоратися з пумою поодинці, хоча вага її може досягати центнера.  
Дог — спокійний собака, який стає агресивним, лише коли цього вимагають обставини. Взагалі це ласкавий, вірний і терплячий пес.
За свою довгу історію дог використовувався як бойовий, мисливський, сторожовий собака, його також упрягали у віз. На сьогоднішній день він як і раніше використовується як сторож.  
Слайд №13
Спеціалісти вважають що, ловчі собаки -  найдавніша група мисливських собак. Родоначальник хортів - тезем. Це - єгипетських хорт.
 Хортів дуже цінили, вони були улюбленими собаками королів та дворянства.
Сучасні хорти поділяються на дві групи:
1) Короткошерсті:  
2) Довгошерсті
Зараз полювання на зайців та лисиць проходить таким чином: мисливець або група мисливців, піших або на конях йдуть лінією на відстані 25-60 м, коли звір піднімається з лежанки вони спускають собак, полювання продовжується доти доки собаки не зловлять звіра або він зникне з поля зору собак. Основні мисливські якості хорта: жвавість (швидкість бігу) зіркість (здібність здалеку запримітити звіра і не загубити його під час усього переслідування), спритність на угонках.   Хорти собаки відрізняються високою швидкістю бігу, і вони здатні на відкритій місцевості наздогнати зайця, лисицю. Цією особливістю хортів користуються любителі таких полювань.
Слайд №14
Вовкодав - це величезний собака (висота до 90 см, вага 50-60 кг), міцний, елегантний, його рухи легкі і стрімкі. Походження вовкодава досі залишається загадкою, оскільки ця порода старша за історію країни, яка дала їй свою назву. Фактом є те, що в найдавніших кельтських городищах жили велетенські собаки типу сучасного вовкодава, які використовувалися для охорони поселень і для полювання на великих хижаків - ведмедів, вовків, а також оленів. Ймовірно, за три століття до нашої ери вони разом з кельтами потрапили на Британські острови.
Вовкодави можуть гнати дичину мовчки, а можуть із гавкотом,
На превеликий жаль, зараз вовкодавів дуже рідко використовують за їх прямим призначенням.
  
-Яку роль відігравала кожна із порід собак на полюванні? (Гончаки – для вистежування, хорти – для гонитви, доги -  для  допомоги, вовкодави –для вирішальної битви) Ст.142
 - Чому Пенруфи терплять поразку? Який висновок робить старий Пенруф про собак? (« у всій зграї немає собаки, хоробрішої за кролика» ст..144)
- Чим закінчилося перше полювання?(собаки піймали кайота)
Слайд №15
Койот  — хижий ссавець родини псових. За розміром койот помітно поступається звичайному вовку. Довжина тіла — 75—100 см, маса — до 21 кг.
Койот всеїдний і украй невибагливий в їжі. Проте 90% його раціону складають тваринні корми: зайці, кролики, дрібні гризуни. Людей не чіпає; у передмістях часом риється в смітті.
 «Найспортивніший» зі всіх диких вовчих, койот здатний здійснювати стрибки в 2—4 м завдовжки і бігти із швидкістю 40—50 км/ч; на коротких дистанціях розвиває швидкість до 65 км/ч. Може переміщатися на великі відстані; на полюванні за ніч в середньому проходить 4 км. Можливо, у койота найрозвиненіші серед всіх псових органи чуття; він бачить на відстані до 200 м, однаково добре і вдень, і вночі. Крім того, койот — «найголосистіший» серед північноамериканських ссавців: його гучне завивання складає невід'ємну особливість прерій. Основні вороги — пума і вовк. Живе кайот 10- 16 років.
Слайд №16
Вовк — хижий ссавець з родини псових , що добуває їжу самостійно активним пошуком та переслідуванням жертв.
Вовки активні переважно в нічні години, але іноді їх можна зустріти і вдень. Про свою присутність вони дають знати голосним виттям, за допомогою якого вовки обмінюються інформацією  про наявність здобичі, появу інших вовків на території зграї, появу людей та інші важливі події.   Зазвичай вовк розвиває швидкість до 55—60 км/год, але на полюванні його швидкість може бути і 65 км/год. Вовк — типовий хижак, що добуває їжу самостійно активним пошуком та переслідуванням жертв. Повсюди основу харчування вовків складають копитні тварини. Вовк відомий своєю ненажерливістю. Дійсно, якщо він голодний, то здатний з'їсти до 10 кілограм м'яса за раз. Але в звичайних умовах добова норма на дорослі тварини складає всього лише близько 2 кг, решта м'яса просто розтягується та приховується на запас.

- А що говорить автор – натураліст про те, як відрізнити кайота від вовка на відстані?   ( По хвосту) Ст.145
- Чим закінчилось друге полювання для Снапа? (Всі  собаки злякалися, а Снап не взяв вовка).
- Прочитаемо сцену третього полювання.  Ст.146
Мисливці побачили    сцену бою. Снап виправдав рекомендації свого господаря..
- Що затьмарило радість перемоги? ( Це був молодий вовк. Снап був поранений).
- В той день день мендозькі скотарі   вирішили вовче питання. Всі собаки - прекрасно полюють, кожна має свої якості, але чим кращий бультер’єр ?(Снап показав, що тільки в бультер’єрів є переможна сила духу) Ст.147
- Отже , Снапа поранено, а його господар на наступний день знову збираєтся на полювання. Чи це не підтвердження того , що господар винуватий.?
Вправа «Беззаперечні докази»
1. Господар лікує собаку .
2. Зачиняє в  коморі, не хоче, щоб Снап приймав участь в полюванні.
3. Снап сам  втік з комори  і  догнав  мисливців.
4.  Господар посадив його в сідло с твердим  переконанням, що Снап просидить   там до повернення.
5. Господар глибоко сумує, бере Снапа на руки, хоронить його, не відчуває тріумфу  від полювання на вовка.

-  Як поводить себе   Снап на  останньому полюванні? ( Він вислідив з сідла вовка , скочив з сідла, вів за собою собак, але відстав)    Ст.147                               (сл. 16)
- Хто першим догнав вовка? (Дандер).
- Як поводять себе собаки? (Кожен був сповнений шаленства і мав бажання битися, готовий одразу піти  й розірвати вовка на частини ;але кожен по черзі відступав і гавкав на безпечній відстані) Ст.148
- Як описує автор вовка? (Безстрашный вигляд, м’язистий тулуб, смертоносні  щелепи, зловісний, готовий померти, деспот, вбивця худоби, могутній гігант)
- Висновок: вовк описаний  з повагою.
- А  які мовні засоби використовує автор для опису Снапа? (Самий маленький, самый повільний, безстрашний Снап, білосніжний гумовий м’ячик, безстрашний ватажок, маленький білий пес)
-   Висновок : описує собаку с любов’ю .   (сл..17-18)
- Який прийом використовує Сетон – Томпсон, коли описує вовка та пса? (антитеза)
- Зачитування  сцени  загибелі Снапа вчителем.
Прослуховування  «Мелодії сліз» Л. Бетховена
- Який кінець оповідання?   (Трагічний - нещасливий, пов'язаний зі смертю)
- Чому  мисливці не втрутилися в  битву?
- Що заставило старого Пенруфа пробурмотіти тремтячим голосом
«Я не дозволив би поранити його навіть за двадцять биків»
- Яку оцінку дав старий скотар Снапу?
(« Ось це була сміливість - справжня сміливість.Без сміливості у нашій справі багато не досягнеш»). (сл..19)
- Так чому ж загинув Снап? Хто в цьому винуватий? Автор? (Ні, господар не винний. Собака безстрашний і відважний , він здійснює подвиг заради людей! Він вірно служить своєму господарю ).
- Як ви вважаєте, чого навчає нас оповідання? (Потрібно любити тварин, ставитися до них з любов'ю і тоді ми отримаємо у відповідь любов, знайдемо собі хорошого та вірного друга)
- Ви всі маєте рацію. Пам'ятаєте на початку я запитала вас, чи маєте ви вдома домашніх тваринок, гадаю цей твір став для вас досить повчальним і, можливо, навіть коли ви могли образити тваринку, вдарити її, тепер ви зрозуміли наскільки тварини є відданими, розумними, чудовими друзями для нас, людей. Наостанок я б хотіла запропонувати вам написати для себе і для оточуючих правила, які повинні ми дотримуватися, коли маємо вдома чотирилапого друга. Яким повинно бути наше ставлення до нього.(сл..20)
Правила:
·         Любити та поважати тварин.
·         Ставитися до них з порозумінням.
·         Не бити їх.
·         Показувати їм, що вони для нас є важливими.
·         Годувати їх.
·         Гладити їх.
·          

VІI. Підведення підсумків уроку.
-         Закінчити наш урок я хотіла б словами Максима Горького «Безумству хоробрих співаємо ми пісню…». Снап  пожертвував собою заради безпеки господаря. А це  і  є героїчний вчинок, а тому вартий того,  щоб з  нього брали приклад  інші  собаки. І не тільки собаки
Складіть вправу «Сонечко»       С-    Н-    А-    П-   (сл..21)
VІІІ.   Оцінювання учнів.
ІX.   Домашнє завдання.
- Виходить, Снап був незвичайним собакою, вартий того, щоб йому присвятили  оповідання. Ви маєте: 
- Продовжити історію Снапа.

- Підготувати презентацію до теми «Я та мій улюбленець».

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Контрольні роботи

РІДНИЙ КРАЙ У ТВОРЧОСТІ ПОЕТІВ-ЗЕМЛЯКІВ