Контрольні роботи


                    Українська мова                            

             ДІЄПРИСЛІВНИК                                  7 клас                         І варіант
1. Позначте правильне твердження.
А) Дієприслівник — це незмінна форма дієслова, що має граматичні ознаки дієслова і прислівника.
Б) Дієприслівник — це частина мови, яка означає додаткову дію чи стан і має ознаки дієслова та прислівника.
 В) Дієприслівник — це особлива незмінювана форма дієслова, що означає додаткову дію або стан і має граматичні ознаки дієслова та прислівника.
Г) Дієприслівник — це особлива незмінювана форма дієслова.
2. Позначте рядок, у якому всі слова — дієприслівники:
А) вантажити, сказавши, працюючи, дарувавши;
 Б) заслухавши, віривши, знаючи, кохаючи;
В) сказаний, посивівши, заспівавши, роблять;
Г) відзначивши, зів'ялий, згублений, вивчивши.
3. Позначте рядок, у якому всі дієприслівники НДВ:
А) посивівши, воюючи, розбивши, ніяковіючи;
 Б) виконуючи, сяючи, ховаючи, згортаючи;
В) приносячи, згорівши, плачучи, віддаючи;
Г) крокуючи, зітлівши, керуючи, волаючи.
4. Дієприслівники доконаного виду утворюються за допомогою суфіксів:
А) - учи, - ючи;                в) - анн(ий), - янн(ий);
Б) - ачи, - ячи;                г) - ній, - вши.
5. Позначте рядок, у якому всі дієприслівники з часткою не пишуться окремо:
А) не/пускаючи, не/вгаваючи, не/вирішивши, не/знаючи;
Б) не/кажучи, не/здужавши, не/дотягнувши, не/працюючи;
В) не/хтуючи, не/взявши, не/застеливши, не/знайшовши;
Г) не/діючи, не/сумуючи, не/бажаючи, не/перемігши.
6. У якому реченні дія, позначена дієприслівником, передує дії,вираженій дієсловом-присудком?
А) Обоє терли кулаками очі, підсліпувато мружачись на біле свічення туману, яке віддавалось різзю після земляної темряви.
Б) Збиваючи куряву босими ногами й хвацько поганяючи своїх лозяних коней, помчали вони в поле. (О. Довженко)
В) Ішов повільно, дивлячись у землю і вергаючи сніг чобітьми та палицею. (Б. Шевчук)
Г) Напакувавши повну кишеню молоденького щавлю, я вже трохи безпечніше пішов додому. (М. Стельмах)
7. Вкажіть речення, до складу якого входить дієприслівниковий зворот.
А) Старий воєвода вважав, що не може його дочка, живучи серед повстанців, не навчитися того, що вміють вони. (Б. Малик)
Б) Складені із грубо обтесаних колод, вони віддалеки здаються приземкуватими грибами, з вершечків яких в'ються сизі дими. (Б. Малик)
В) Вільне життя в горах, військові вправи і посильна робота зміцнили хлопця.
Г) Дівчина крізь сльози безмовно кивнула головою і потисла козакові руку.
8. Позначте речення, у якому одиничний дієприслівник не виділяється комами:
А) А сонце захекавшись потім зійшло. (Б. Олійник)
Б) Ми з тобою в часі розійшлися, а тепер зустрівшись не знайшлись. (Є. Гуцало)
В) Чи можна виживати живучи? (Д. Павличко)
 Г) І до кохання я незчувшися доріс. (М. Рильський)
9. Позначте речення, у якому неправильно розставлено розділові знаки.
А) Брати у батьківській жили старій оселі не розділившися. (М. Рильський)
Б) Поїзд мчав майже не зупиняючись на станціях врізаючись у білі глибини безкраїх березових лісів. (О. Гончар)
В) Маковей і стріляв, і плакав, і сміявся, не чуючи себе, нечуючи інших. (О. Гончар)
Г) Так пішли ми в життя на світанку, полюбивши велику мету. (А. Малишко)
10. Від поданих дієслів утворіть дієприслівники, запишіть їх у дві колонки за видами.
Загортати, загорнути; нести, принести; зазнати, зазнавати; виконувати, виконати.
11. Виконайте розбір дієприслівника як особливої форми дієслова.
І надлетівши, зморена бджола відчує стебел плавне колихання. (Б. Стус)
                                          ДІЄПРИСЛІВНИК                           7 клас                            II варіант
1. Дієприслівник означає:
А) ознаку предмета за дією;
 Б) додаткову дію або стан;
В) ознаку дії, ознаку іншої ознаки;
Г) дію предмета.
2. Позначте рядок, у якому всі слова дієприслівники:
 А) Вмившись, озираючись, нахиливши, забуваючи;
Б) миючи, блукаючи, пахучі, досліджуючи;
В) працює, надколотий, добігши, зроблено;
Г) перемігши, зламано, співаючи, благаючи.
3. Позначте рядок, у якому всі дієприслівники мають доконаний вид.
А) Обстеживши, повідомивши, сумуючи, сказавши;
Б) стомившись, враховуючи, йдучи, розгадавши;
В) робивши, ламаючи, замисливши, діючи;
Г) спікши, вирішивши, пізнавши, зробивши.
4. Дієприслівники недоконаного виду утворюються за допомомогою суфіксів:
А) - ши, - вши;              В) - учи(-ючи), - ачи(-ячи);
Б) - но, то;                        г) - анн(ий), - янн(ий).
5. Позначте рядок, у якому всі дієприслівники з часткою не пишуться разом.
 А) Не/хтуючи, не/притомніючи, не/волячи, не/дослухавши;
Б) не/спиняючись, не/гнучи, не/одержавши, не/почувши;
В) не/підсумувавши, не/скосивши, не/заснувши, не/прочитавши;
Г) не/домалювавши, не/оцінивши, не/злюбивши, не/враховуючи.
6. Позначте речення, у якому дія, виражена дієприслівником,відбувається одночасно з дією, що виражається дієсловом-присудком.
А) Дід, глянувши на матір, пускає посмішку у бороду й мовчить. (М. Стельмах)
Б) Архітектор, озброївшись указкою, давав пояснення, сипав словами, малював перспективу, розкривав обрії.
В) Обминувши в долинці пізнє волосисте просо, я вихоплююсь на шлях і одразу наздоганяю драбинчастий віз горшковоза Терентія. (М. Стельмах)
Г) Шукаючи квіти, я весь час позираю на галяву, щоб не відійти далеко, щоб не заблудити. (Є. Гуцало)
7. Позначте речення, до складу якого входить дієприслівниковий зворот.
А) Він ліг не роздягаючись.
Б) Одчиняючи вранці вікно, я раз у раз бачу ряд цвітучих агав. (М. Коцюбинський)
В) Жевріючи, поволі розгорталась над обрієм лимонна смужка ранкової зорі. (Б. Козаченко)
Г) Усе заворожено чарами тиші. (О. Олесь)
8. Визначте синтаксичну роль ужитого в поданому реченні дієприслівника.
Зорі горіли яскраво, променисто відбиваючись у воді. (С. Скляренко)
А) Обставина;           в) означення;
Б) присудок;             г) додаток.
9. Позначте речення, у якому неправильно розставлено розділові знаки.
А) Лише рілля в степу, зберігши колір чорний, його перелива у золото колось. (А. Малишко)
Б) Роман хотів вирватися, але капітан міцно струсонувши його, поставив на місце. (Б. Собко)
В) Засинаючи, ще почув, як увійшла мати. (М. Стельмах)
Г) Дерева стояли в снігу, настовбурчившись замерзлими гілочками. (М. Коцюбинський)
10. Від поданих слів утворіть дієприслівники і запишіть їх у дві колонки — ДВ і НДВ.
З'явитись, прожити, радіти, летіти, зберігати, узгодити, поміняти, міняти.
11. Виконайте розбір дієприслівника як особливої форми дієслова.




                                                      СИНТАКСИС. ПУНКТУАЦІЯ. СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ І РЕЧЕННЯ    8 кл.

ВАРІАНТ 2
1. Усі подані словосполучення с прислівниковими в рядку:
A) хліб і сіль, ближче до людей, далеко від дому;
Б) жити чесно, щедро пригостити, п’ятами накивати;
B) згідно з законом, моторошно від страху, радісно на душі;
Г) повернутися пізно, краще за художника, щиро привітати.
2. Односкладним є речення в рядку:
A) Ніч – мов криниця без дна (М. Рильський).
Б) Як любо йти коханою землею і рідний вітер пити без кінця (В. Сосюра).
B) Жити – добро робити (Народна творчість).
Г) Світло сяйною хвилею хлюпнуло по верхівках дерев, замиготіло, застрибало по кущах (Є. Гуцало).
3. Непоширеним є речення в рядку:
A) Вже надворі стало світати (І. Нечуй-Левицький).
Б) Велике діло – писані слова! (Л. Костенко).
B) Полюють зайців по-різному (Остап Вишня).
Г) Наша Федора то шиє, то поре (Народна творчість).
4. Складним є речення в рядку:
A) О наші передчасно посивілі матері, із сапкою в руках, із серпом на плечі та болючою в очах югою (М. Стельмах).
Б) Кожен запорожець приписувався до певного куреня і мав відбувати військову службу в січовій залозі, у різних командах, роз’їздах (3 журналу).
B) Рушник з давніх-давен символізував не тільки естетичні смаки, він був своєрідною візиткою, а якщо точніше – обличчям оселі, відтак і господині (В. Скуратівський).
Г) Закони вод, вітрів, і хмар, і світла відкрились нам у ті далекі дні (В. Сосюра).
5. Спонукальним є речення в рядку:
A) Життя людське коротке, а світ такий чарівний (В. Козаченко).
Б) Що ж воно таке, отой берег дитинства, в чому його притягальна сила, якими вимірами означити це непересічне поняття (В. Скуратівський).
B) Ой не шуми, луже, зелений байраче (Народна творчість).
Г) Як пощастило дівчинці в сімнадцять! (Л. Костенко)
6. Помилку допущено в словосполученні в рядку:
А) погляд на проблему;
Б) опанувати мову;
В) захворів завдяки недбальству;
Г) згідно з розпорядженням.
У завданнях 7-9 до кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою
7. Установіть відповідність між словосполученням і головним словом у ньому,
1) Приємна розмова з товаришем;           
     А. Приємно;
2) приємно від розмови з товаришем;     
      Б. з товаришем;
3) приємно розмовляти з товаришем.     
        В. розмовляти;
                                                                            Г. розмова.
8. Установіть відповідність між словосполученням і його синонімічним словом.
1) Небезпечна ситуація;        А. Паркан;
2) казати неправду;                Б. обманювати;
3) огорожа з лози.                   В. небезпека;
                                                  Г. тин.
9. Установіть відповідність між реченням і другорядним членом у ньому.
1)    Додаток;
                               A. Дорога й праця – сестри рідні і благовісниці живі (М. Рильський).
2)    обставина;
                             Б. Починалось бабине літо (І. Нечуй Левицький).
 3)   означення                               B. Надворі почало свіжішати (І. Нечуй-Левицький).
                                                        Г. Нещастя об’єднує людей (В. Гжицький).

Прочитайте текст. Виконайте завдання 10-11 до нього
(1) Земля дитинства, стежки ранньоїлоності..! (2) Кому не снилися вони в далеких мандрівках, хто не відчував їхнього поклику, чия чутлива душа пе прагла повернутися на схилі літ у чарівну казку дитинства. (3) Усе, як сказав один з філософів, скороминуще в цьому світі. (4) Але чи так уже й все – нам’ять, якщо вона не полишає людину, не робить її забудькуватою, неодмінно житиме отим далеким спогадом дитинства. (5) І чим далі людина відпливає роками, тим більшатиме тяга до нього.
 10. Позначте речення, які мають три граматичні основи.
11. Позначте речення , у яких міститься риторичне запитання.
12. Висловіть власні міркування з приводу того, що таке чесність (6 -7 речень). Використайте різні типи речень за метою висловлювання: розповідні, питальні та спонукальні.


                                                                





                 СИНТАКСИС. ПУНКТУАЦІЯ. СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ І РЕЧЕННЯ      8 кл.

ВАРІАНТ 1
Завдання 1-6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише одна правильна. Виберіть правильну відповідь.
1. Усі подані словосполучення е іменниковими в рядку:
A) доброта перемагає, схожий на батька, хтось із них;
Б) берег річки, осіння прохолода, батьківська хата;
B) розмовляти про справи, один із багатьох, німе запитання;
Г) брат з сестрою, уміння працювати, міцніший за сталь.
2. Односкладним є речення в рядку:
A) Мене сьогодні голуб розбудив (Л. Костенко).
Б) Черешні тут росли високі й розкішні (О. Гончар).
B) Треба бути щедрим і вимогливим до себе (О.Довженко).
Г) Під вікнами насадила Ганна бузку, любистку, півників та півонії (І. Нечуй-Левицький).
3. Непоширеним є речення в рядку:
A) Хліб і рушник – одвічні людські символи (В. Скуратівський).
Б) Хмельницький був іншої думки (П. Панч).
B) На південь стікає зоряна імла Чумацького Шляху (М. Стельмах).
Г) Між коморою та будиночком ворота й хвіртка (О.Довженко).
4. Складним є речення в рядку:
А) Над широкими сіножатями, над зеленими ярами встав легесенький туман (І. Нечуй-Левицький).
Б) В українському фольклорі неопалима купина стала символом невмирущості і незнищенності нашої землі (3 журналу).
В) Спинюся я і довго буду слухать, як бродить серпень по землі моїй (Л. Костенко).
Г) Тепла липнева ніч пролітає садками, посадками, скиртами в полях (О. Гончар).
5. Спонукальним є речення в рядку:
A) Невже до нього нема довіри? (К. Гордієнко)
Б) Встаньте, слухайте всемогущого поклику весни! (І. Франко)
B) Моя душа здригнулася словами (Л. Костенко).
Г) В епоху спорту і синтетики людей велика ряснота (Л. Костенко).
6. Допущено помилку у словосполученні в рядку:
А) поквитатися з насмішником;
Б) ліки для хвороби;
В) покладатися на друзів;
Г) братися за роботу.
Завдання 7-9 мають на меті встановлення відповідності між рядками.
7. Установіть відповідність між словосполучепням і головним словом у ньому.
1) Утомлена мама;      
    А. Утома;
2) утомлена за день;  
     Б. мама;
3) утома від роботи.    
     В. утомлена;
                                           Г. від роботи.
8. Установіть відповідність між словосполученнями, які є синонімічними
1) Роботу виконано;                       А. Робота виконана;
2) після повернення зі школи;     
 Б. захмарні вершини;
3) вершини за хмарами.              
  В. повернувшись зі школи;
                                                          Г. викопавши роботу.
9. Установіть відповідність між другорядним членом і реченням із ним.
1) Додаток;       
            А. А дитя осталось, плаче бідне… (Т. Шевченко)
2) означення;  
              Б. Пілікає нудно десь гармошка (А. Головко).
3) обставина.  
              В. Так, ти богиня! (І. Франко)
                                        Г.. Праця чоловіка годує, а лінь марнує (Народна творчість).

Прочитайте текст. Виконайте завдання  №10-11 до нього
(1) Вишитий рушник створював настрій, формував естетичні смаки, був узірцем людської працьовитості. (2) Він пройшов крізь віки, він і нині усимволізовує чистоту почуттів. (3) Хліб-сіль на вишитому рушникові були високою ознакою гостинності українського, як і інших сусідніх народів. (4) Кожному, хто приходив з чистими помислами, підносили цю давню слов’янську святиню. (5) Цей звичай пройшов віки, став доброю традицією в наш час.
10.    Позначте речення, які є простими.
11.    Позначте речення, у яких наявні однорідні присудки.

12.    Висловіть власні міркування з приводу того, що таке людяність (6 -7 речень). Використайте різні типи речень за метою висловлювання: розповідні, питальні та спонукальні.    

     Контрольна робота                                                      8 кл.
з теми «Просте односкладне речення. Неповні речення»
Варіант 1
І рівень
1.        Яке речення є односкладним?                                                                                     0,5б
А) це речення, у якому пропущений головний або другорядний член або кілька членів одночасно;
Б) це такий тип простого речення, організуючим центром якого є один головний член речення – підмет або присудок;
В) це мінімальна інтонаційно і граматично оформлена одиниця мовного спілкування  з обома головними членами речення.

2.        Яке із даних  речень є означено-особовим?                                                                    0,5б
А) Не рубай тої гілки, на якій сидиш.
Б) Пам’ятаю правічний спокій полів.
В) Рідний край! Дорога серцю земля батьків і прадідів наших .

3.        Яке із даних  речень є неозначено-особовим?                                                                 0,5б
А) Колись волосся мили в кип’яченій воді, додаючи любисток, м’яту, ромашку, кропиву, корінь лопуха, бруньки берези, звіробій.
Б) Святковий одяг, рядна, подушки, сорочки, намисто.
В) Любіть Україну, як сонце любіть...

4.        Яке із даних  речень є безособовим?                                                                                0,5б
А) З яру тягнуло холодом.
Б) Ранок дихав морозом.
В) Розказали нам про війни та чвари.

5.        Яке речення із даних є неповним?                                                                                      0,5б
А) Тиша на Дніпрі.
Б) У тебе зараз вигляд наполоханого зайця.
В) Не місце красить людину, а людина – місце.

6.        Яке із даних  речень є узагальнено-особовим?                                                             0,5б
А) Вік живи – вік учись.
Б) Такого в Україні ще не знали.
В) Погуляю понад морем та розважу своє горе.

ІІ -ІІІ рівні
7, 8. Випишіть із тексту односкладні  речення. Підкресліть у них граматичні основи. 3  б
                                                                                                                                                                                               
Пізня осінь. Вечоріє. Сонце торкається чорного небосхилу. Гори і долини огортає чорна мла. В степу тихо, тихо. Зачаровані красою рідної природи, стоїмо на високій могилі. Дихається вільно і легко. Краса, простір, воля. Перед нами розкинулись села,  на видноколі – ліс.

9.10     . Зробіть синтаксичний розбір речення. Визначте, до якої частини мови належить кожне слово речення.                                                                                          б
У вітряку тепер завізно і гамірно, і добре від рясноти  людських очей.


11. Переробіть двоскладні речення на односкладні                                                               1 б
1. Господарі нас зустрічали хлібом і сіллю. 2. Я так люблю, мов сонце, материнську мову.

ІVрівень
12.Напишіть твір - мініатюру на тему «Дощова пісня осені», використовуючи в тексті односкладні та неповні речення.                                                                                                  3б


Контрольна робота                                                      8 кл.
з теми «Просте односкладне речення. Неповні речення»
Варіант 2
І рівень
1. Яке речення є неповним?                                                                                               0,5б
А) це речення, у якому пропущений головний або другорядний член або кілька членів одночасно;
Б) це такий тип простого речення, організуючим центром якого є один головний член речення – підмет або присудок;
В) це мінімальна інтонаційно і граматично оформлена одиниця мовного спілкування  з обома головними членами речення.

2. Яке із даних  речень є означено-особовим?                                                                       0,5б
А) В повітрі тихо, холодно і морозно.
Б) Стук обмерзлого відра.
В) Любіть Україну у сні  й на яву, вишневу свою Україну...

3. Яке із даних  речень є неозначено-особовим?                                                                  0,5б
А) Вибачайте, люди добрі, що козацьку славу так, навмання розказую, без книжної справи.
Б) Сьогодні співають нових пісень.
В) Потім із моря звуків вирізалися дзвінкі слова пісні.

4. Яке із даних  речень є безособовим?                                                                                 0,5б
А) Хвалою не нагодуєш.
Б) Навколо справді було казково.
В) учителя і дерево пізнають з плодів.

5. Яке речення із даних є неповним?                                                                                      0,5б
А) Мені було прикро.
Б) Уже час було повернутись.
В) По однім боці хвилювалося жито. А по другім – глиняна круча .

6. Яке із даних  речень є узагальнено-особовим?                                                                0,5б
А) Вересень пахне яблуками, а жовтень - капустою.
Б) Здалеку долинали звуки мелодії.
В) Здобудеш освіту, побачиш більше світу.
ІІ -ІІІ рівні
7, 8. Випишіть із тексту односкладні речення. Підкресліть у них граматичні основи.           3 б

Жнива... На току на тебе струменем ллється живе, тепле зерно. Жнива! Пахне зерном. У  полі, в селі, на кожному подвір’ї, в кожних сінях, хаті – всюди розлиті пахощі зерна. Солодкуваті, щемкі! Житня, пшенична хліборобська пора. На ланах багатоголосий гул моторів, у засіки течуть ріки молодого зерна… Молотять хліб. Духмяний хліб.

         9.10. Зробіть синтаксичний розбір речення. Визначте, до якої частини мови належить кожне   слово речення.                                                                                                                                  2 б
Візьму шматочок літа, кину в воду і зварю чистим золотом сповиту не розбризкану зорю.

11. Переробіть двоскладні речення на односкладні                                                                 1 б
1.Я для добрих друзів відчиняю  гостинно дім. 2. Від городу пахне  духмяний кріп.

ІVрівень
12.Напишіть твір - мініатюру на тему «Осінні мелодії», використовуючи в тексті односкладні та неповні речення.                                                                                                  3б




Контрольна робота № 1 .ПРЯМА І НЕПРЯМА МОВА. ЦИТАТА ЯК СПОСІБ ПЕРЕДАЧІ ЧУЖОГО МОВЛЕННЯ. ДІАЛОГ
Варіант 2                                                   
1.
 Виберіть варіант, який є закінченням визначення.
Точно переданий уривок будь-якого висловлювання чи письмового твору, що наводиться для підтвердження або пояснення своїх думок називається…
A) прямою мовою;   Б) непрямою мовою;
       B) діалогом;              Г) цитатою.
2. Виберіть рядок, де є непряма мова (окремі розділові знаки пропущено).
A) Боже, яка краса! обізвалась, ні до кого не звертаючись, тіточка Олена
.
Б) Ми за дітьми йдемо до жінки, запитуємо Хто посадив цю тополю? Чи давно вона росте тут?
 
B) Не кидайте хлібом, він святий! – в суворості ласкавій, бувало, каже дід старий малечі кучерявій
.
Г) Сахно запитав, як здоров’я Степаниди Петрівни, як живеться Семенові, чи не думають вони заводити садок…
 
3. Виберіть рядок, у якому цитату записано неправильно.
A) «Кобзар», за словами Івана Франка, – це: ціла епоха в історії духовного розвитку українського народу.
Б) Максим Рильський писав, що словник – «пишний яр, а не сумне провалля».
 
B) Поетеса Л. Костенко зверталася до сучасників:
…І якби на те моя воля, Написала б я скрізь курсивами: – Так багато на світі горя, Люди, будьте взаємно красивими!
Г) «Учитесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь», – закликав великий поет.
4. Виберіть речення, яке відповідає схемі «П!» – а. (окремі розділові знаки пропущено).
A) Ні, не клич мене, весно, казала я їй, не чаруй і не ваб даремне
.
Б) На шляху, прощаючись, Люба сказала Ти б колись, Михайлику, і до нас заскочив. Ідеш собі з ковзанки, то й заверни в наш двір
.
B) Важливо не те, як малюю я, а що в тому бачать інші сказав Валерій Я ніколи не стану художником. Я це зрозумів І радий, що зрозумів вчасно
.
Г) Вмивайся, вмивайся, дитино! квапить мене мати
.
 5. Виберіть речення, у якому розділові знаки при прямій мові поставлено правильно.
A) «З щастя та горя скувалася доля» – каже людська поговірка
.
Б) «Ну, добре, стримав образу Аркадій Петрович. – Не одрікаюсь од своїх слів»
.
B) Струна бринить лагідною луною: «Я тут, я завжди тут, я все з тобою!»
Г) «Леоніде, – Адріана відірвала обличчя від долоні – а ви читали «У пошуках утраченого часу» Марселя Пруста?»
 
6. Виберіть рядок, у якому допущено помилку при заміні прямої мови непрямою.
А) Мати нагадала Оленці, щоб не спізнитися на урок.
Б) Бабуся попросила онука, щоб сходив до аптеки за ліками.
В) Василь сказав батькові, що в новій школі дуже цікаво.
Г) Золота рибка запитала дідуся, чого йому треба.
Завдання 7-9 мають на меті встановлення відповідності між рядками. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою.
7.
 Установіть відповідність між поняттями та прикладами.
1. Пряма мова;
                                   2. діалог;                                           3. непряма мова;                                          4. цитата.
А) Дідусь підтвердив, що на плесі завжди є качки.
Б) «Мушу йти в полонину, Марічко», – сумував Іван заздалегідь
.
В) За словами О.С. Мельничука, «Основною одиницею мови в усіх мовах є речення».
Г) – Вставай! Годі спати. Треба вирішити, як нам жити далі.
- Що? – невторопав з просоння Марусик.
- Ти як хочеш, а я думаю втекти з дому, – важко зітхнув Сашко Циган.
8. Установіть відповідність між схемами та реченнями (окремі розділові знаки в реченнях пропущено)
1. А: «П»
2. «П? -а. – П!»
3. «П, – а. – П?»
4. «П, – а. – П!»
A) А це що таке притишила Соломія до себе Краще про концерт думай.
Б) Так, бачу, ти усім тут добре надоїв Кіт Вовкові сказав Чого ж ти, братику, сюди і забігав
.
B) Вставай, будила Івана Марічка. Вставай і ході
м.
Г) Що ж я буду в світі Божому діяти сама з малою дитиною промовила Немидора
.
Д) Як подумав тоді Тіні коротшають так само непомітно, як і людське життя
.
9. Установіть відповідність між реченнями та розділовими знаками, пропущеними у них.
1. Кома;
      2. тире;        3. двокрапка;          4. крапка.
А) Що ж не дає мені промовити просто «Так, доле, ти міцніша, я корюся».
Б) «Помилуйте! – йому Ягнятко каже – на світі я ще й году не прожив»
.
В) «Хто ж ти, братцику, будеш – вівчар» – зацікавився Іван
.
Г) «Мамо – питаю, – то льони цвітуть?»
Д) «
То ти вмієш тільки реготати? – скрипнув Пилипко. Так не боюсь я тебе!»
Прочитайте текст (окремі розділові знаки пропущено). Виконайте завдання 10-11 до нього (всі )
Легенда про зозулю
(1) Про зозулю складено багато пісень та легенд.(2) Розповідають, що жила дівчина, що називалася Зозуля, розумна, вродлива, тільки лінива дуже.(3) Якось послала мати свою Зозулю брати льон під лісом, а та льон не брала, вилізла на дуба, сіла на гілку крислату і до хлопців: Ку-ку Ку-ку. (4) А мати зварила обід та й теж пішла в поле дочці допомогати. (5) А кувала б ти, дочко, доки світу й сонця закляла мати, коли побачила, що її Зозуля на дубі сидить. (6) Як почула дівчина, що в неї від прокльону материного крила почали рости, заплакала й полетіла.
(7) Але і птахою Зозуля залишилася ледачою: гнізда не в’є, на яйцях не сидить, дітей не годує, лишень літає лісами, роки людям рахує, сміється, дівчатам каже, коли вони заміж підуть.
10. Позначте речення, у якому допущено орфографічну помилку.
11. Позначте речення, яке відповідає схемі «П!» – а.                                                                       
Самостійно сформулюйте відповідь на завдання 12
12.
 Складіть діалог  (8-10 реплік) й запишіть його, правильно розставивши розділові знаки.



Контрольна робота № 1 .ПРЯМА І НЕПРЯМА МОВА. ЦИТАТА ЯК СПОСІБ ПЕРЕДАЧІ ЧУЖОГО МОВЛЕННЯ. ДІАЛОГ
ВАРІАНТ 1
1. Виберіть варіант, який є закінченням визначення.
Чуже мовлення, передане дослівно, без змін, називається…
А) прямою мовою;    Б) непрямою мовою     В) діалогом;
    Г) цитатою.
2. Виберіть рядок, де є непряма мова (окремі розділові знаки пропущено).
A) Коли дивлюсь туди он, на захід, іноді чомусь так сумно-сумно стає, говорила Маша .
Б) Чого зажурився, мій любий козаче – питає дівчина вродлива
.
B) Варвара запитала у начальника, чи можна послати телеграму в Москву: у неї там занедужала мати
.
Г) Яка ти розкішна, Земле, думала Маланка. Весело засівати тебе хлібом, прикрашати зелом, заквітчати квітами
.
3. Виберіть рядок, у якому цитату записано правильно
A) Спали мені на думку відомі рядки, в яких Павло Тичина закликав природу хлюпни нам, море, свіжі лави! О земле, велетнів роди!
Б) «Найбільше і найдорожче добро в кожного народу – це його мова…» – писав Панас Мирний.
B) В. Сухомлинський зазначав, що любов до Батьківщини неможлива без любові до рідного слова.
Г) Уява поета малювала таку картину:
«Летим. Дивлюся, аж світає,
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце зустрічає»
.
4. Виберіть речення, яке відповідає схемі: «П», – а. (розділові знаки пропущено).
A) Що ж не дає мені промовить просто Так, доле, ти міцніша, я корюся .
Б) Ніщо так не красить людину, як натхнення, подумала Ярослана.
B) А це ти, Максиме зрадів Карно, дивлячись у вікно. Заходь, заходь!
Г) Чи впізнаєш мене, Петре промовив до Кавуна Джеря.
5. Виберіть речення, де правильно розставлено всі знаки при прямій мові.
A) «Щасливий ти в нас, Даньку» – щебетали дівчата, хрумаючи бублики .
Б) «Де ж він, де?» – гукнув Бертольдо, – «Що ж він криється між вами?»
B) «Що це за дівчина? Де вона взялася в нашому селі, – думав молодий Джеря
.
Г) Бабуся питає: «А що, дітки? Чого прийшли, мої соколята?»
6. Виберіть речення, у якому допущено помилку при заміні прямої мови непрямою.
A) Батько сказав дітям, що час збиратися в дорогу.
Б) Сам до себе говорив Тимофій, що земля найкраще пахне восени.
B) Карпо запитав, чи будете ставити паркан, чи без паркану обійдеться.
Г) Олена Петрівна запитала, хто купив Ользі таке гарне намисто.
Завдання встановлення відповідності 7-9 мають на меті між рядками.
7.
 Установіть відповідність між поняттями та прикладами.
1. Пряма мова;
                        А) Мати через пліт запитала сина, куди він зібрався.
2. діалог;
                                  Б) М. Рильський говорив, що «слово «вчитель» з давніх-давен користується великою шаною у народі».
3. непряма мова;
                     В) – Добридень дідусю! – вітається хлопчик.
                                                       - Добридень, синку! – радіє дід. – Сідай, я  тебе яблучком почастую з медом.

4. цитата.
                                  Г) «Та чим же я вам досадив?» – Ягнятко, плачучи, питає.
8. Установіть відповідність між схемами та реченнями (окремі розділові знаки в реченнях пропущено)
1.    А: «П!»
2.    »П!» -а.
3.    »П, – а, – п?»
4.    »П, – а. – П!»
A) Щось намалював розпитувала Марійка .
Б) І голос сильний нам з гори, як грім, гримить Лупайте цю скалу
.
B) Мої друзі – вбогі бідолахи говорить Кармель От мої друзі
.
Г) Здоров був, любий жінка говорила, а в голосі її сльоза бриніла.
Д) За що ж хто-небудь попитає Зозуля Півня вихваляє .
9. Установіть відповідність між реченнями та розділовими знаками, пропущеними у них.
1. Кома;
2. двокрапка;
3. лапки;
4. тире.
А) «Прощай, Самсоне! – крикнула зрадлива – Ти думав, що для тебе я забуду родину?
Б) «Чого ж тебе понесло в поле? Чого?» допитувалась мати .
В) «Я цієї пісні ніколи не чув – сказав студентові Тарас. – Ви її всю знаєте?»
Г) «А де ж Василько» – поспитав батько перегодом.
Д) Зозуля прилетіла до чорного Дрозда, питає «Що ти робиш?»
Прочитайте текст (окремі розділові знаки пропущено). Виконайте завдання 10-11 до нього
(1) На току, біля клуні, безугавно гупають ціпи.
(2) Помітивши малого сина з житнім вінком на шиї, батько усміхається, кидає сусідові Ти поглянь, Олексію, до чого додумався хлопець
(3) А що, буде хлібороб із сина, – каже дядько. (4) І вони знову налягають на ціпи. (5) А Василько сідає на купу соломи щойно вимолоченого жита, поринає в неї і засинає. (6) Прокинувся від того, що батько обережно взяв його на руки, претулив до грудей і легко поніс до хати. (7) Ой ти ж молотнику мій, – шепотів стиха, і Василькові так гарно було на батьківських руках, натруджених і теплих, що пахли снопами.
10. Позначте речення, у якому допущено орфографічну помилку.
11. Позначте речення з прямою мовою, яке відповідає схемі А: «П!»
12. Складіть діалог  (8-10 реплік) й запишіть його, правильно розставивши розділові знаки. 

Контрольна робота
Складне сполучникове речення
І варіант
1. Укажіть правильне твердження:
А)Складне речення має дві граматичні основи.
Б) У складнопідрядному реченні частини, що мають свої граматичні основи, відносно рівноправні.
В) Частини складносурядного речення пов’язані сурядним зв’язком за допомогою сполучників.
2.Укажіть складні речення:
А)На клумбі цвіли жоржини, чорнобривці, пахло прив’ялим духом полину.
Б) Дівчата пряли починки, вишивали, готували сорочки на придане.
В) Тугі, кошлаті гриви хлюпали в груди, повивали ноги, хапали за високо зведені копита й тягли в глибінь.
3. Укажіть складне речення зі сполучниковим зв’язком:
А) А полуниці довкола в рясній росі, і роса на них крапеляста, велика, мов полуниці.
Б) А тепер уже й полігона нема, і безмежні степові простори нині вільно відкриті для чабанських отар.
В) Незабаром капітан зі своїм юним радистом уже був на борту, серед практикантів: причал зрушився з місця й поплив од них разом з кремезною постаттю Сухомлина.
4. Укажіть правильне твердження:
А) А зійдеш на пагорб – і перед тобою вдалині, за маревом сонця, блакитніє оте високе, вершечок мрії дитячої. Це просте речення з однорідними присудками.
Б) Гойднулась і побігла з-під верболозів хвиля, підкотилась під місяць, колихнула його, і він зробився спочатку довгий і плескатий, а згодом знов покруглішав. Це складнопідрядне речення з єднальними відношеннями.
В) Вітер промчав, улігся – і надріччя взялося сивиною. Частини цього речення поєднані безсполучниковим зв’язком.
5. Укажіть складносурядне речення:
А) Сиджу і слухаю, як народжується вітер.
Б) І так мені хочеться піти в лісову далечінь, побачити з якогось незнайомого берега отих, наче зі срібла вилитих, лебедів, подивитись на їхні співучі крила.
В) І на цих високих пам’ятниках спочивають не тільки запізнілі перелітні птахи, а й, здається, у надвечірніх сутінках дрімають обважнілі хмари.
6. Укажіть складносурядне речення, між частинами якого не ставиться кома (окремі розділові знаки пропущені):
А) Срібно-холодні роси слалися і дикі кози, стрункі й полохливі, виходили пастись на полянку.
Б) Над річкою прошелестіла гайвороняча зграя і знову стало чути густе комарине гудіння.
В) Яблука, налляті холодним соком, світяться і їх видно здалеку.
7. Укажіть складносурядне протиставне речення:
А) Якась вона добра була в той день, і її доброта проглядала чи не в кожному слові.
Б) Огонь пішов по жилах хлопця, і він ясно одчув у собі, ніби од сну пробудившись, відчув творця, художника.
В) Соснове гілля пошпигувало голками в щоки й крізь одяг чіпляло вологу лоскотну павутинку на лоб, на вуха, на щоки, а плечі холодила роса.
8. Укажіть складнопідрядне речення:
А) Незабаром з обох боків звелися справді круті, розмиті береги, з яких соковитими жилами звисало у воду й гуло від найменшого дотику міцне берестове коріння.
Б) На вулицях мало людей і тільки вантажні машини мчать до греблі й шлюзу.
В) Частіше задувають вітри з півночі, і сива трава на солончаках біжить, як вода.
9. Укажіть складнопідрядне речення, у якому підрядне стоїть у середині головного:
А) І якщо порівняти яблуню з галактикою, то пізні яблука на такій крислатій галактиці сприймаються за сузір’я, за грона зірок.
Б) Потім, коли зайшов із речами та букетом півоній в автобус і глянув у вікно, постать матері, ще така близька, уже видалась віддалено.
В) За дуже гарне цвітіння великими суцвіттями з жовтою серединою та вінком білих язичкових квіток, які в цілому схожі на увінчані голови дівчат, рослину називають дівичник.
10. Укажіть, де правильно визначений тип підрядного речення:
А) Туман тоді стояв такий густий, що крийма вкривав і землю, і Дніпро. – підрядне міри й способу дії.
Б) Хочеться, щоб не було краю безмежному палахкотінню блакиті, вінценосному сяйву сонця – підрядне мети.
В) Якби береза залишалась на зиму з листям, то вона загинула б від нестачі води. – підрядне умови.
11. Укажіть складнопідрядне речення, у якому правильно розставлені розділовізнаки:
А) Крім цмину піскового на Україні ще поширений цмин щитоносний, який росте на приморських пісках Азовського та Чорного морів і цмин запашний.
Б) До цього патефона зосталось одна-дві голки, які весь час треба було заточувати, і кілька надщерблених платівок.
В) Зрештою вона знайшла в скрині те що шукала і, хутенько поскладавши зжужмане своє багатство, зачинила віко.
12. Укажіть складнопідрядне речення з кількома підрядними ( одноріднапідрядність):
А) Мабуть, нема іншого такого місця на планеті, де тіло землі було б так густо начинене металом війни, де стрілки компасів так танцювали б від штучних аномалій.
Б) Не знаю, як би склалася моя доля, коли б біля неї не стояла, мов благання, моя зажурена мати.
В) Я беру з татових рук полив’яний глек, стернями виходжу на дорогу, а далі житами та пшеницями біжу на долинку, де так принадно вимлівають на сонці підкучерявлені хмари і де полискує тихенько під ногами волога земля.
13. Поставте розділові знаки, накресліть схему:
Проходячи мимо горобини що стояла поміж вільх і беріз у захистку їхнього рясного віття не можна було втриматись від того щоб не поглянути на її радісну поставу, що виражала щиру-щирісіньку втіху.
14. Доповніть речення, дописавши головну частину такого змісту, щоб в одномувипадку утворилось складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним, а в другому – зпідрядним мети.
…, щоб ми почали робити шпаківні.
…, щоб ми почали робити шпаківні.
15. Складіть складнопідрядне речення з двома залежними, пов’язаних однорідною  підрядністю.




                                                                                                                    Контрольна робота
Складне сполучникове речення.
ІІ варіант
1. Укажіть правильне твердження:
А) У складносурядному реченні одна частина головна, а друга – підрядна.
Б) Складні речення поділяються на сполучникові й безсполучникові.
В) Розрізняють три види сполучників сурядності: єднальні, протиставні, розділові.
2. Укажіть складне речення:
А) Знову там і сям сяйнули зморені голоси повзиків, скупо озвались пищухи.
Б) Служки носили безліч страв: тетереви, гуси, журавлі, голуби, кури; усілякі напої: вино, мед, чистий і з корінням, квас.
В) Пахло далеким вітром, якого вчора не було.
3. Укажіть складне речення зі сполучниковим зв’язком:
А) Тут срібно жебонить синя-синя долинкова вода, я нахиляюсь до неї, п’ю її спів і прислухаюсь до шелесту отави.
Б) На іржання білого коня коротким клекотом обізвався лелека – клекіт захлинувся.
В) Подвір’я аж сяяло чистотою, і острівці квітів цвіли по ньому там і там.
4. Укажіть правильне твердження:
А) Ось видніє стіжок сіна, залишений лісником для диких тварин, біля стіжка розсипано галуззя. Складне безсполучникове речення.
Б) Він був бруднувато-сірим, попелястим і тільки тепер, викупавшись у річці, знову став сліпучо-білим красенем. Це складносурядне речення.
В) Дмитро наказав опустити важкі підйомні ворота, сковані у вигляді ґрат із товстих залізних прутів, сів у прибрамній ніші і задумався. Це просте ускладнене речення.
5. Укажіть складносурядне речення:
А) Поки я йшов по стежці, дрозди з діловитим азартом дзьобали ягоди.
Б) Цей ведмідь спить на березі ріки не тільки взимку, а й улітку.
В) Ізвечора повітря наче стискувалось від холоду, а гуси ховали червоні дзьоби під крила.
6. Укажіть складносурядне речення, між частинами якого не ставиться кома(розділові знаки пропущено):
А) Прозорий струмок перетинав стежку і через нього було перекинуто кладку з сухої деревини.
Б) Ген-ген крайнеба червоніла заграва та вітерець ледве чутно дихав.
В) І справді на прибережнім сухопутті звиваються посірілі в’юни і вигинаються носаті щупаки.
7. Укажіть складносурядне єднальне речення:
А) По небу прокотився невидимий грім і впав десь поблизу, за лісом.
Б) Можливо, не тільки лісник, а й школярі-юннати навідувалися сюди.
В) Копита відбивали чіткий ритм, і , збуджений тим ритмом, він навмисне прискорював біг.
8. Укажіть складнопідрядне речення:
А) Думається батькові, чи то часом не син пролетів та й розписався тасьмою в небі над рідним степом.
Б) Зоряно над селищем було, а там десь у степах хмара заходила.
В) У різну пору дня лютневий сніг цвіте по-різному, проте зараз, ополудні, розцвів чи не найяскравіше.
9.Укажіть, де правильно визначено вид підрядного речення:
А) Мені чути, як коні похрумкують молодою травицею, поволеньки, вдячно дякують. Підрядне порівняльне.
Б) Лише до незначних прикладів можна вгадати, де цвіла та чи інша рослина. Підрядне з’ясувальне.
В) Погляд його спочиває на пшениці, що підходить аж до посадки, смаглява, повноколоса.
10. Укажіть, де підрядне стоїть у середині головного:
А) А хто стрічався на шляху зо мною, того я щирим серденьком вітала.
Б) З особливою пильністю зберігалися липові гаї, які давали мед, і дубові ліси.
В) Іноді, коли я сплю, час приходить і до мене, постоїть біля узголів’я та й злегка потягне за чуб.
11. Укажіть складнопідрядне речення, у якому правильно розставлені розділовізнаки:
А) Куце вол почвалав до свого бульдозера і щоб не гайнувати час, погнав його, минувши бомбу, вперед.
Б) Оскільки рослина цвіте в другій половині весни, то в народі її поетично називають ключиками від літа.
В) Незважаючи на те що є тисячі сортів культурних троянд, шипшина також заслуговує на увагу.
12. Укажіть складнопідрядне речення з кількома підрядними:
А) З суворою гідністю і навіть настороженістю жде він, поки син, вставши з газика, підійде до нього.
Б) Але там, де збереглися залишки степового травостою, на початку літа настає дивовижно прекрасна, ніби святкова, пора.
В) Поки боярин вернувся зі свойого невдатного посольства, Максим сидів у його шатрі і прислухався та думав, що йому робити.
13. Поставте розділові знаки, складіть схему:
Одначе тоді в юності треба видно було дуже-таки любити море щоб не розчаруватись потрапивши на дубок до дядька-капітана де звалюється на тебе найбуденніша робота.
14. Доповніть речення, вписавши підрядну частину, в кожному випадку вкажіть вид підрядного речення:
Я знав, які…
Я подарував мамі квіти, які…
15. Складіть складнопідрядне речення з підрядними , зв’язаними послідовною підрядністю.


Українська література
Контрольна робота № 1       Усна народна творчість                                    8 клас
                                                                                      I варіант

І рівень (3 б.)            
Визначте: так чи ні.
1. В історичній пісні «Зажурилась Україна» розповідається про боротьбу козаків під проводом Богдана Хмельницького проти ляхів?
2. Сірко вирушає зі своїми побратимами «до хана у гості»?
3. Вороги «живцем серце виривали» з Устима Кармалюка?
4. На Савур-могилу поставили Морозенка?
5. Автором пісні «Засвіт встали козаченьки» вважають Марусю Богуславку?
6. Маруся Чурай – легендарна поетеса  з Полтавщини?
ІІ рівень (3 б.)             
Тестові завдання з вибором однієї правильної відповіді.  
1. З ким порівнюється військо запорозьке, яке вирушає в похід (пісня «Ой Морозе, Морозенку»)?
а) З соколами;
б) з яструбами;
в) з орлами;
г) з чайками.
2.Яку чисельність війська зібрав Максима Залізняка у місті Жаботині (пісня «Максим козак Залізняк»)?
а) Десять тисяч;
б) двадцять тисяч;
в) тридцять тисяч;
г) сорок тисяч.
3.Хто «зібрав собі славних хлопців» для боротьби з поневолювачами (пісня  «За Сибіром сонце сходить»)?
а) Сірко;
б) Кармалюк;
в) Морозенко;
г) Хмельницький.
4.Особливий спосіб виконання дум – це:
а) тирада; 
б) славословіє;
в) піснеспів;
г) речитатив.
5. Кого просять невольники вислухати «у просьбах щирих, у нещасних молитвах» (дума «Маруся Богуславка»)?
а) Марусю;
б) один одного;
в) Бога; 
г) пана турецького.
6.З якого твору слова: «Тяжко жити без милого На чужій сторонці!»?
а) «Ой не ходи, Грицю»;
б) «Віють вітри, віють буйні»;
в) «Зажурилась Україна»;
г) «Буря на Чорному морі»
ІІІ рівень (3 б.)
1.Установіть відповідність між цитатою та літературним героєм  (2 б.)
1. «Ой той то ...,
Що ляхів рубає». 
2.  «За тобою, ...,
Вся Вкраїна плаче».
3. «Ви на мене, ...,
Всю надію майте».
4. «Ховали ... близько границі,
Плакали за ним усі молодиці».
5. Козаки «білим лицем до сирої землі припадали,
... кляли-проклинали.
6. «Гірко ридали,
Прощенія домагали». 
А.Гриць
Б.Кармалюк.
В.Маруся Богуславка.
Г.Морозенко.
Ґ.Брати-козаки.
Д.Хмельницький.
ІV рівень (3 б.)            
Напишіть тір-роздум на одну з тем:
1.«Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя» (Сенека).
2.«Усвідомлена любов до свого народу не поєднується з ненавистю до інших» (Д.Лихачов).
3. «Задля Батьківщини треба жертвувати навіть славою» (Латинське прислів'я).



Контрольна робота № 1       Усна народна творчість                                    8 клас

                                                                                 ІІ варіант
І рівень (3 б.)            
Визначте: так чи ні.
1. Зажурився Морозенко, «бо нічим прожити»?
2. Сірко обступає татар на битому шляху?
3. У битві під Жовтими Водами Хмельницький переміг ляхів?
4. Залізняка зовуть розбійником, бо забирає гроші у багатих і віддає бідним?
5. Пісня «Засвіт встали козаченьки» літературного походження?
6. За ініціативою Марусі Богуславки козаки просиділи у турецькій темниці тридцять років?
ІІ рівень (3 б.)             
Тестові завдання з вибором однієї правильної відповіді.   
1. Хто був союзником війська Б.Хмельницького у битві під Жовтими Водами ( пісня «Чи не той то хміль»)?
а) Турки;
б) росіяни;
в) поляки;
г) татари.
2. Відновіть зміст цитати: «Попереду Морозенко ... конем виграває» (пісня «Ой Морозе, Морозенку»)?
а) білим;
б) чорним;
в) сивим;
г) гнідим.
3. Що досить «панові-братові» малювати (пісня «Зажурилась Україна»)? 
а) Ґринджоли;
б) ілюзії;
в) щастя;
г) план дій.
4.Дівчина полетіла б до милого, але... (пісня «Віють вітри, віють буйні»)?.
а) він її не кличе; 
б) не має крил;
в) не має бажання;
г) її не відпускають.
5. Думи виконуються у супроводі:
а) скрипки;
б) флейти;
в) бандури; 
г) арфи.
6. Чому «потурчилась, побусурманилась» Маруся Богуславка (дума «Маруся Богуславка»)?
а) Силою примусили;
б) захотіла розкішного життя;.
в) на зло батькам;
г) заради помсти.
ІІІ рівень
1.Установіть відповідність між цитатою та її автором  (2 б.)
1. «...з ляхами б’ється, …ляхів рубає,
...ляшеньків тисне».
2. «Не вернувся й ...,    Голова завзята,
Замучили молодого       Вороги прокляті».
3. «Втікали... Погубили шуби...
Становили собі... дубовії хати».
4. «Більше вони людей б’ють,
Ніж я гріхів маю».
5. «Вислухай, Боже, у просьбах щирих,
У нещасних молитвах нас...».
6. «Темницю відмирає,  Всіх козаків,
Бідних невольників,  На волю випускає».               
А. Кармалюк.
Б. Пани-ляхи.  
В. Морозенко.
Г. Маруся Богуславка.
Ґ. Хмельницький.
Д. Козаки-невільники.
ІV рівень (3 б.)            
Напишіть тір-роздум на одну з тем:
1.«Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя» (Сенека).
2.«Усвідомлена любов до свого народу не поєднується з ненавистю до інших» (Д.Лихачов).
3. «Задля Батьківщини треба жертвувати навіть славою» (Латинське прислів'я).


Контрольна робота №3. Світ української поезії : Т.Шевченко       8 кл.
Початковий рівень

Варіант 1
                   1б.
1.Назвіть рік, коли Т. Г. Шевченка викупили з кріпацтва.
A) 1837 р.;
Б) 1838 р.;
B) 1830 р.;
Г) 1839 р.
Варіант 2                    1б.
1. Укажіть, як здобули гроші для викупу Т. Г. Шевченка з кріпацтва.
A) організували благодійну виставку картин;
Б) продали збірки творів Є. Гребінки;
B) взяли в борг;
Г) розіграли в лотерею картину К. Брюллова.
Варіант 1                    1 б.
2. Укажіть, як називалася перша збірка поезій Т. Г. Шевченка.
A) «Кобзар»;
Б) «Збулося…»;
B) «Художник»;
Г) «Думи мої, думи мої…».
Варіант 2                   1 б.
2. Назвіть, скільки поезій ввійшло до першої збірки поезій Т. Г. Шевченка.
A) 7;
Б) 8;
B) 9;
Г) 10.
Середній рівень

3. Укажіть мотиви, які лягли в основу поезії
      1 б.
Варіант 1 «Думи мої, думи мої…«.
A) гірка доля України;
Б) становище України в світі;
B) доля митця;
Г) стосунки людини і природи;
Д) людина і суспільство.
Варіант 2 «Минають дні, минають ночі…».                1 б.
A) особиста доля та доля батьківщини;
Б) змалювання природи;
B) активна життєва позиція митця;
Г) проблема віросповідання;
4.Укажіть, з якого твору Т. Г. Шевченка взято ці рядки:     1 б.
Варіант 1                                           Варіант 2
Привітай же, моя ненько!          Та не однаково мені,
Моя Україно!                               Як Україну злії люде
Моїх діток нерозумних,              Присплять, лукаві, і в огні
Як свою дитину!                         Її, окраденою, збудять…
A) «Минають дні, минають ночі…»;
Б) «Меніоднаково…»;
B) «Думи мої, думи мої…»;
Г)«До Основ’яненка»;
Д) «Думка».

5. Варіанти 1,2
Установіть відповідність між назвами поезій та виразами з них.    2 б.
1. „Думи мої, думи мої ...”.
2. „Ой три шляхи широкії...”.
3. „Мені однаково, чи буду...”.
4. „Минають дні, минають ночі...”.
а) „ Не втирайте ж мої сльози,
Нехай собі ллються,
Чуже поле поливають
Щодня і щоночі...”;
б) „ ... під безхмарним теплим небом зноситься, шумить, пишаєсь,
спить Афонськая гора”.
в) „ ...Малого сліду не покину
На нашій славній Україні,
На нашій – не своїй землі”;
г) „ ... і я не знаю.
Чи я живу, чи доживаю,
Чи так по світу волочусь”.
ґ) „На чужину з України
Брати розійшлися”;

Достатній рівень
6. Установіть послідовність подій у житті Т. Г. Шевченка.              
Варіант 1                                                                                                        1 б.
A) викуп з кріпацтва;
Б) творчість періоду «трьох літ»;
B) навчання в Академії Мистецтв;
Г) участь у Кирило-Мефодіївському товаристві.
Варіант 2                                                                                                    1 б.
A) період заслання (1847-1857);
Б) участь у Кирило-Мефодіївському товаристві;
B) останній період творчості;
Г) отримання «відпускної».
7. Упишіть прізвище художника,                                                      
Варіант 1
                                                                                                       1 б.
з яким Т. Г. Шевченко познайомився у Літньому саду в Петербурзі.

8. Укажіть, що символізує шлях у поезії Т. Г. Шевченка «Ой три шляхи широкії…»       1 б .
A) про свободу країнському селянинові;
Б) про багатий урожай українському хліборобові;
B) про можливість повернутися додому
7. Упишіть прізвище художника,                                                                  1 б.
Варіант 2
який написав картину, після продажу якої Т. Г. Шевченка викупили з кріпацтва
8.  Укажіть, про що благає Бога ліричний герой поезії Т. Г. Шевченка «Минають дні минають ночі»                                                                                                                                    1 б.
A) про свободу країнському селянинові;
Б) про багатий урожай українському хліборобові;
B) про можливість повернутися додому;
Г) про активну долю, суспільно значущу діяльність
;

Високий рівень
Варіанти 1,2
Дайте повну розгорнуту відповідь.
9. Продовжіть речення.
«Про те, що Т. Г. Шевченко був глибоким патріотом рідної землі, свідчить… 
        1.5 б.
10. До чого герой твору Т. Шевченка «Мені однаково, чи буду» не висловлює власну байдужість?                                                                                                                                 1,5 б.

 Зарубіжна література
 Контрольна робота №1 «Фольклор. Народна казка. Літературна казка»
І варіант
Початковий та середній рівні
1.        1.Короткий вислів повчального змісту, що має закінчену думку, називається
а) приказкою
б) прислів’ям
в) загадкою


2.        2.Як звати героя казки, який міг перетворювати зображення на малюнку в реальність?

3.        А) Момотаро
б) Чандарава
в) Малян

4.        3.Яким чином тварини з казки “Фарбований шакал” викрили обман Чандарави?


5.        а) Чандарава завив як шакал
б) змилася фарба
в) Чандарава сам зізнався

6.        4. Що втілює О. Пушкін в образі ученого кота?


7.        а) мудрість людства
б) хитрість людства
в) кмітливість людства
8.        5.Автором якої казки не є Г.К. Андерсен?                        
а) «Русалонька»
б) «Гидке каченя»
в) «Про золотого півника»
9.        6.Назвіть відомі вам жанри фольклору.
Достатній рівень
7.        Встановіть вірну послідовність подій у казці про Синдбада-Мореплавця
а) двоє велетнів вели третього, що був сліпим
б) гадюка кидалася на дерево, але колючки їй заважали
в) дикуни заволоділи кораблем                                          
1 -___; 2-___; 3-___.
8.        Встановіть відповідності між назвами казок і країнами, де вони були створені
                  «Пензлик Маляна»                       Індія
                  «Фарбований шакал»                   Китай
                  «Пензлик Маляна»                       Німеччина
9.        Обери риси, які характеризують героя арабської казки “Синдбад-Мореплавець”
                  Сміливий, гордий, відважний, кмітливий, жорстокий,  розумний, щедрий
Високий рівень
10.      Визначте вид казки “Пані Метелиця”, обґрунтуйте свою думку.
11.      Перерахуйте персонажів казки «Хлопчик-Зірка», у яких втілено добрі риси.
12.      Визначте головну думку казки «Непохитний олов’яний солдатик».


Контрольна робота №1 «Фольклор. Народна казка. Літературна казка»
ІІ варіант
Початковий та середній рівні
1.        Малий жанр фольклору, в основу якого покладено запитання, називається
а) приказкою
б) прислів’ям
в) загадкою
2.        Вкажіть назву збірки казок, канвою якої є історія про дівчину, яка розповідаючи історії, завжди зупинялася на найцікавішому епізоді?
а) “Казки мудрої дівчини”
б) “Панчатантра”
в) “Тисяча і одна ніч»


3.        Чим "нагородила" Пані Метелиця рідну доньку злої мачухи?


а) золотом
б) яблуками
в) смолою

4.        Що втіює О. Пушкін в образі зеленого дуба?


а) вічність життя
б) силу людства
в) мудрість людства

5.        Автором якої казки не є О. Пушкін?
а) «Дикі лебеді»
б) «Про золоту рибку»
в) «Про золотого півника»
6.        Чим народна казка відрізняється від літературної?
Достатній рівень
7.        Встановіть вірну послідовність подій у казці  «Пензлик Маляна»
а) Малян намалював білогривого коня, сів на нього і поїхав
б) наснився йому сивобородий дідусь, який подарував йому чарівного пензлика
в) довгий ланцюг золотих цеглин перетворився на удава       1 -___; 2-___; 3-___.
8.        Встановіть відповідності між героями та назвами казок
«Момотаро,або Хлопчик-Персик»                       бідний хлопець, імперетор
«Фарбований шакал»                                             леви, тигри і пантери
«Пензлик Маляна»                                                 собака, мавпа і фазан
9.        Обери риси, які характеризують героя казки “Пензлик Маляна”
Сміливий, гордий, наполегливий, кмітливий, жорстокий, талановитий, милосердний
Високий рівень
10.      Визначте вид казки “Фарбований шакал”, обґрунтуйте свою думку
11.      Перерахуйте персонажів казки «Непохитний олов’яний солдатик», у яких втілено добрі риси.
Визначте головну думку казки «Хлопчик-Зірка».


Природа і людина
Варіант 1
І-ІІ рівні (0,5 б.)
1.     Тема твору  – це:
а) використання метафор, епітетів;
б) те, про що йдеться в художньому творі;
в) те,  що утверджується митцем.
2.     Джон Кітс – це відомий:
а) англійський поет;
б) німецький поет;
в) французький поет.
3.     «Коли зима в мовчання крижане
Поля заковує, у хаті заводить пісню…»:

а) комар;
б) цвіркун;
в) джміль.

4.Провідною темою у творчості Гете є тема:

а) кохання;
б) природи;
в) свободи.

5.Відома збірка Гейне має назву:
а) «Книга пісень»;
б) «Поезія і правда»;
в) «Західно-східний диван».
6.Гейне просить привітати від себе (поезія «Задзвени із глибини…»):

а) лілею;
б) ромашку;
в) троянду.

7.Цуценя подарував оповідачу (оповідання «Снап»):

а) Джон;
б) Джек;
в) Даррел.

8.Хілтон назвав Снапа:
а) сміливим вовкодавом;
б) лінивцем;
в) гримучою змією.
9.Встановити відповідність (2 б.):
       1. «Поезія землі не вмре ніколи…»                      а) Й.В.Гете
       2. «Надсилаю тобі чудове щеня…».                     б) Г.Гейне
       3. «…Мила пісенько весни, — »                           в) Дж.Кітс
       4. «На гірських вершинах…»                               г)  Е. Сетон-Томпсон
                                                     ІІІ рівень(2 б.)
1.           Дати визначення поняття «вірш». Наведіть приклади.
2.            Випишіть художні засоби, використані у вірші Гейне «Задзвени із глибини…».
IV рівень (3 б.)
       Напишіть твір-мініатюру на тему «Моя улюблена пора року».
                                                     Природа і людина
Варіант 2
І-ІІ рівні (0,5 б.)
       1.   Ідея твору – це:
а) його провідна думка;
б) коло подій, життєвих явищ, змальованих у творі;
в) характеристика персонажів твору.

       2.   Коли опівдні всі птахи замовкають, у повітрі лунає:
а) спів жайворонка;             
б) голос ластівки;
в) спів коника.
3. Картина, змальована у вірші «Про  коника та цвіркуна», навіює:

а) відчуття спокою й гармонії;
          б) відчуття вічного руху;

в) спогади..

4. У поезії «Нічна пісня подорожнього» змальовано:

а) ніч;
б) вечір;
в)день
     5 . Тема вірша «Задзвени із глибини» - це:
а) тема збереження миру;                 
б) тема свободи;
в) тема природи.
 6. Джек подарував на Хеллоуїн оповідачеві:
а) данського дога;
б) бультер’єра;
в) англійського гончого.
     7.  Позитивні риси Снапа у конторі бачили:
а) всі працівники;
б) оповідач та кур’єр;
в) тільки оповідач.
     8. Після перемоги над старим сірим вовком старий Пенруф зауважив    відносно Снапа, що він:
а) ніколи більше не візьме його на полювання;
б) не дозволив би поранити його навіть за 20 биків;
в) нічого не вартий на полюванні.
    9.  Встановити відповідність (2 б.):
1.     Дж. Кітс                               а) «Книга пісень»
2.     Й.В. Гете                              б) «Тварини-герої»
3.     Г. Гейне                                в) « Нічна пісня подорожнього»
4.     Е. Сетон-Томпсон                г) «Про коника та цвіркуна».
ІІІ рівень (2 б.)
    1.    Дати визначення поняття «оповідання». Наведіть приклади.
2. Випишіть художні засоби, використані у вірші Гете «Нічна пісня подорожнього».
IV рівень (3 б.)
Напишіть твір-мініатюру на тему «Снап – справжній герой».


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

: Утвердження любові до всього живого, мужності та героїзму в оповіданні Ернеста Сетона-Томпсона «Снап»

РІДНИЙ КРАЙ У ТВОРЧОСТІ ПОЕТІВ-ЗЕМЛЯКІВ